Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.nlu.edu.ua//jspui/handle/123456789/5729
Title: Перспективи іншомовної освіти у вищих навчальних закладах в євро інтеграційному вимірі
Other Titles: Перспективы иноязычного образования в высших учебных заведениях в евроинтеграционном аспекте
Foreign Language Acquisition Perspectives in the Tertiary Education in the European Integrational Aspect
Authors: Кузнецова, О.Ю.
Keywords: мовна політика
іншомовна освіта
вища освіта
глобалізація
інтеграція
Україна
Європейський Союз
языковая политика
иноязычное образование
высшее образование
глобализация
интеграция
Украина
Европейский Союз
language policy
foreign language acquisition
higher education
globalization
integration
Ukraine
European Union
Issue Date: 2014
Citation: Кузнецова О. Ю. Перспективи іншомовної освіти у вищих навчальних закладах в євро інтеграційному вимірі / О. Ю. Кузнецова // Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка. – 2014. – Вип. 6. – С. 76–82.
Abstract: У статті висвітлено положення й переконання, що лежать в основі формування мовної політики держав-членів Європейського Союзу. Охарактеризовано провідні аспекти мовної політики ЄС. Встановлено, що підставою посилення уваги до навчання іноземних мов і підвищення якості оволодіння ними є завдання створення спільного європейського дому, зокрема створення європейського простору вищої освіти. Запропоновано план дій щодо удосконалення іншомовної підготовки у вищих навчальних закладах України.
В статье освещены положения и убеждения, лежащие в основе формирования языковой политики государств-членов Европейского Союза. Охарактеризованы основные аспекты языковой политики ЕС. Установлено, что причиной усиления внимания к вопросам обучения иностранным языкам и повышения качества овладения ими является задание создания общего европейского дома, в частности создания европейского пространства высшего образования. Предложен план действий для усовершенствования иноязычной подготовки в высших учебных заведениях Украины.
Description: The article considers the provisions and ideas forming the basis for the language policy of the European Union states. The main aspects of the European Union language policy are characterized (languages to he learned, spoken and used for communication, language learning support, tolerance promotion for different people and cultures). The influence of globalizational and integrational tendencies on the curriculum developments in the educational institutions of different levels is analyzed. The necessity to promote the understanding among the representatives of different nations and cultures, to recognize equal rights of all ethnic and social groups, to form the respect for the diversity of cultures is highlighted. The paper points out that the reason for the growing interest in foreign language teaching and raising the quality of the foreign language competence is the desire to build a common European house and create a common European space of higher education. The conception of the lifelong language education as a major feature of the domestic strategy for the foreign language teaching and learning modernization is analyzed. The plan of actions aimed at the improvement of the foreign language teaching in the tertiary education of Ukraine is suggested. The importance of surveys and practical findings on the foreign language teaching methodology in the higher education institutions, the curriculum design and teaching time allocation matters, the analysis of students' needs, provisions for the diversification of foreign languages in higher education institutions, the individual learning activity and the variety of learning activities is emphasized.
URI: https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/5729
Appears in Collections:Наукові статті кафедри іноземних мов № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kuznecova_76-82.pdf3.26 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.